Din beställning
När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.
Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att vi skadas ekonomiskt, polisanmäls.
Dina rättigheter som konsument
Vi rekommenderar våra kunder att ni tar kontakt med oss i första hand när det gäller eventuell reklamation, ångerrätt eller andra frågor gällande din beställning.
För detaljerad information om dina rättigheter som konsument hänvisar vi till www.konsumentverket.se För att som konsument få hjälp med att lösa en tvist utanför domstol kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) https://arn.se/ (Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm) eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: http://ec.europa.eu/odr
Kundservice och öppettider
Du kan kontakta oss på:
E-post:
lena@lenaoritsland.se
Vi svarar på mail så fort vi har möjlighet, vanligtvis inom 24 timmar.
Telefon:
070 685 18 56
Postadress:
Fotograf Lena Öritsland
Miragatan 14, lgh 1102
417 58 Göteborg
Priser
Alla priser på lenaoritsland.se är angivna i SEK, inklusive moms.
Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.
Betalningssätt
Vi använder Klarna Checkout som betalningslösning vilket gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla hos oss. Fyll i kontaktuppgifter och välj den betalmetod som passar dig bäst.
Privatkunder:
Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:
- Faktura – Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mail. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot faktura.
- Kontokredit / Delbetalning – När du delbetalar eller väljer att betala i din egen takt, samlas dina köp på en månadsfaktura som skickas ut direkt från Klarna. Denna betalar du i slutet av månaden efter. En administrativ avgift om 29 kr tillkommer per samlingsfaktura. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer vid utebliven betalning. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot kontokredit.
- Kortbetalning – Efter bekräftat köp i kassan kan du välja att betala med kort (VISA, Mastercard, American Express) ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen.
- Direktbetalning via bank – Med direktbetalning betalar du i kassan med hjälp av BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto. Direktbetalning fungerar med följande banker: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.
- Klarna Direkt – Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor.
Oavsett vilket betalsätt du väljer så är allt lika tryggt och säkert. Klarna hanterar samtliga kortuppgifter och information vid direktöverföring i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Ecoplanet AB innehar SSL-certifikat som möjliggör kryptering av dataöverföring.
Se Klarnas användarvillkor här
Företagskunder:
Företagskunder kan välja att betala med kort eller mot faktura via Klarna Checkout. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen faktureringsavgift tillkommer.
Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mail.
Frakt och Leverans
Du kan hämta varor på min studio i Göteborg, välja hemleverans eller leverans med postnord. Hemleveranser, endast inom Göteborgsområdet, levereras av mig personligen.
Fraktkostnader visas i varukorg och kassan.
Leveranstider
Produktionstiden är vanligtvis 1-2 veckor. När produkten är klar kontaktar jag dig angående leveransen.
Dröjsmål i leverans
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående på lena@lenaoritsland.se så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer.
Ångerrätt
Du har som konsument 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd. Lena Öritsland förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas om produkten hanterats på ett icke varsamt sätt. Om man önskar kan man vid utnyttjande av ångerrätten använda sig av Konsumentverkets ångerblankett.
Du har som konsument rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om ångrat köp. Du som konsument kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.
Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Gäller både hela köp och delar av ett köp.
Postadress:
Fotograf Lena Öritsland
Miragatan 14, lgh 1102
417 58 Göteborg
Retur varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
Reklamationer
Du har som konsument 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen (för livsmedel måste reklamationen ske före sista utgångsdatum). Reklamationen skall göras inom skälig tid, vanligtvis två månader, efter det felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
Kontakta oss gällande vilken felaktighet det är på varan eller om det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Vid en godkänd reklamation står Lena Öritsland för alla kostnader inklusive all frakt.
Gällande fraktskador bör detta anmälas inom skälig tid och så snart felet borde ha upptäckts.
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer https://arn.se/ eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: http://ec.europa.eu/odr
Återbetalning
Du som konsument har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om ånger. Du som kund kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.
Återbetalning sker så fort som möjlig, dock senast 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om ånger. Vi använder samma betalsätt som du använt vid betalningen av köpet. Vid retur av enskilda varor återbetalas inte fraktavgiften, vilket den gör vid en komplett retur.
Vid reklamation och om vi tagit omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader som du som konsument stått för återbetalas inom 14 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.
Returer
Vi förbehåller oss rätten att i samråd med konsumenten ersätta defekt vara med likvärdig, om identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.
Övrig information
Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Speciellt produkter tillverkade för hand av naturmaterial kan skilja sig i form och färg. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan går det självklart att reklamera produkten.
Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel.
Tvist
Vid eventuell tvist kommer Lena Öritsland att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Force Majeure
Lena Öritsland är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Lagen om distanshandel
Lena Öritsland följer lagen om distanshandel. Läs mer här.